5 mitów na temat diety wegańskiej

Dieta wegańska zdobywa coraz większą popularność, jednak wokół niej nadal krąży wiele niejasności. Niektórzy wciąż wierzą w dawno obalone mity sugerujące, że weganie częściej zapadają na choroby wynikające z niedoborów. Rzeczywistość jest jednak inna, o czym piszemy w poniższym artykule.

  • Dostarczenie odpowiedniej ilości białka z roślin jest niemożliwe

Białko jest niezbędne dla zachowania zdrowia, co potwierdzi każdy dietetyk lub specjalista po kursie dietetyki w Poznaniu. Przekonanie, że jego najlepszym źródłem jest mięso to jednak dawno obalony mit. Łatwo przyswajalne i pełnowartościowe białko znajduje się w wielu roślinach, np. fasoli, ciecierzycy, soi, soczewicy, bobie, groszku, szpinaku, komosie ryżowej czy nasionach chia. Większość z nich zawiera również wszystkie niezbędne aminokwasy.

  • Produkty roślinne nie zapewniają wystarczającej ilości wapnia

Stwierdzenie, że produkty mleczne są najlepszym źródłem wapnia to kolejny mit, powtarzany od wielu lat. Strączki, zielone rośliny liściaste, orzechy, nasiona i niektóre owoce zawierają znaczne ilości tego pierwiastka. Wprowadzenie ich do codziennego jadłospisu zalecane jest zarówno osobom na diecie wegańskiej, jak i tym regularnie spożywającym nabiał.

  • Dieta wegańska jest kosztowna, skomplikowana i czasochłonna

Dieta wegańska bazująca na owocach, warzywach, roślinach strączkowych i produktach zbożowych nie jest droga. Wysokie ceny osiągają przede wszystkim produkty ekologiczne, orzechy oraz wegańskie zamienniki produktów odzwierzęcych, jednak niektóre z nich, np. mleko roślinne czy masło orzechowe można z powodzeniem wykonać w domu. Dużo zależy także od miejsca w którym robi się zakupy – lokalne bazarki są zazwyczaj tańsze od supermarketów. Przygotowanie posiłku roślinnego nie jest również bardziej czasochłonne i skomplikowane od tradycyjnego.

  • Dieta wegańska może powodować niedobory

Dieta wegańska nie jest bardziej niedoborowa niż ta zawierająca produkty pochodzenia zwierzęcego. Dietetycy podkreślają, że dobrze zbilansowany roślinny jadłospis zapewnia wszystkie makro- i mikroelementy niezbędne dla zdrowia. Według Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego, może być ona stosowana na każdym etapie rozwoju człowieka: od okresu niemowlęcego po wiek podeszły. Jest ona również bezpieczna dla kobiet w ciąży oraz karmiących piersią. Jak w przypadku każdej innej diety (również tradycyjnej), kluczowe jest jej odpowiednie zaplanowanie.

  • Każda osoba na diecie wegańskiej jest weganinem

Dieta wegańska jest częścią weganizmu, czyli stylu życia, którego głównym założeniem jest ograniczenie cierpienia zwierząt. Weganie nie tylko rezygnują z jedzenia produktów odzwierzęcych, ale także nie kupują ubrań, butów i dodatków wykonanych ze skóry, wełny, jedwabiu czy futra, nie używają kosmetyków testowanych na zwierzętach oraz nie biorą udziału w rozgrywkach wykorzystujących zwierzęta (cyrki, ZOO, oceanaria, polowania). Nie wszystkie osoby, które stosują dietę roślinną są zatem weganami – niektórzy wybierają ją jedynie ze względów zdrowotnych.

Artykuł partnerski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *