Jeśli dane przedsiębiorstwo gastronomiczne ma w założeniu utrzymać się dłużej, niż jeden sezon, musi inwestować nie tylko w asortyment oraz tworzenie siedziby firmy, ale również w szkolenia dla kelnerów i wszystkich pracowników udzielających się w kuchni. To bardzo ważne dla rozwoju grupy pracowniczej mającej w przyszłości rozwijać całą markę. Jakie powinno być szkolenie pracownicze, aby w pełni spełniło swoje zadanie?
Czy bycia idealnym kelnerem można się nauczyć?
Wiele zależy od naszych chęci oraz otwartości. Szkolenia dla kelnerów organizowane są przez wiele firm z działu public relations. Współpracują one z szerokim gronem restauratorów dążących do tego, by zatrudniany personel stale poszerzał swoje umiejętności, rozwijał się i podnosił kwalifikacje. Tak wygląda droga rozwoju w każdej szanującej się firmie i branża gastronomiczna nie jest tu żadnym odstępstwem. Wystarczy spojrzeć na drogę awansu w najpopularniejszych lokalach typu fast food na całym świecie. Hierarchia ma tam ogromne znaczenie.
Czego uczymy się na szkoleniu?
Na szkoleniu poznajemy zasady prawidłowego zachowywania się w lokalu gastronomicznym, jeśli chodzi o obsługę narzędzi, urządzeń, a także zarządzanie przestrzenią i oczywiście – podejście do Klienta. Szczególnie wiele uwagi poświęca się tematyce stroju i prezencji pracowników. Właściwie dobrane koszule kelnerskie tworzą specyficzny symbol firmy i muszą być zawsze zadbane. Wszelkie koszule dla kelnerów po zakończonej pracy muszą zostać oddane do prania, zawsze w szafce pracowniczej powinna być odłożona odzież kelnerska na zmianę. Musimy dbać o to, by codziennie zmieniać koszulki kucharskie, regularnie czyścić od wewnątrz i na zewnątrz obuwie gastronomiczne, w którym poruszamy się po śliskich, restauracyjnych podłogach.
Być przygotowanym na najbardziej zaskakujące sytuacje…
To zawsze pomaga odnaleźć się w chwilach stresu, gdy zdarzy się coś, na co nie zawsze mamy wpływ. W restauracjach dochodzić może do różnych zajść, zatem bardzo przydatna będzie umiejętność szybkiego reagowania. Dzięki szkoleniom kelnerzy będą w stanie udzielić pierwszej pomocy Klientom w sytuacji zasłabnięć czy groźniejszych wypadków, do momentu, gdy na sali nie pojawi się lekarz. Szkolenia dla kelnerów oraz innych pracowników restauracji mogą mieć różny okres trwania. Czasem organizowane są w lokalach restauracyjnych, na miejscu wykonywanej pracy, a czasami wymagają wyjazdu do innej miejscowości, gdzie zajęcia prowadzone są w liczniejszych grupach.
Artykuł partnerski.