Warzywa w diecie – dlaczego są ważne?

Niemal na każdym kroku można usłyszeć, że w diecie powinny znaleźć się świeże warzywa. Wraz z owocami stanowią one podstawę piramidy żywieniowej opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Wszystko dlatego, że są one cennym źródłem witamin i pierwiastków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Dlaczego należy włączyć warzywa do jadłospisu?

Zgodnie z zaleceniami ekspertów z zakresu żywienia w jadłospisie osoby dorosłej powinno znaleźć się minimum 400 g warzyw i owoców podzielonych na 5 porcji. Zatem należy dodawać je do każdego posiłku – w formie sałatki lub soku. Uznaje się je także w formie zup, mrożonek lub przecierów. Trzeba jednak pamiętać, aby nie zawierały żadnych sztucznych i niezdrowych dodatków. Więcej na temat warzyw w diecie można znaleźć na stronie https://www.medme.pl/odzywianie/warzywa.

Warzywa należy włączyć do jadłospisu, ponieważ są one cennym źródłem witamin (C, D, E, A, B) i minerałów (żelazo, sód, magnez, potas, wapń, cynk, selen, miedź). Dzięki nim organizm może prawidłowo funkcjonować. Zmniejsza się również ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych (m.in. nadciśnienia, cukrzycy, otyłości) oraz zaburzeń hormonalnych. Osoby, które codziennie spożywają warzywa, mają ładniejszą cerę, zdrowsze włosy, mocniejsze paznokcie i lepszą odporność. Nie grożą im także niebezpieczne dla zdrowia niedobory.

Jak jeść więcej warzyw?

Warzywa muszą znaleźć się w diecie każdej osoby. Powinny spożywać je dzieci i dorośli, seniorzy, kobiety ciężarne i karmiące piersią, a także ludzie chorujący przewlekle. Właściwie nie ma przeciwwskazań do włączenia ich do codziennej diety.

Mimo że warzywa są zdrowe i dobrze wpływają na funkcjonowanie organizmu, wiele osób ma problem ze spożywaniem odpowiedniej ilości. Istnieją skuteczne sposoby na to, aby jeść ich więcej. Wystarczy odrobina cierpliwości, aby zmienić nawyki żywieniowe na stałe.

Przede wszystkim ilość warzyw w diecie należy zwiększać stopniowo. Na początek wystarczy mała porcja pomidorów, ogórków lub szpinaku do każdego posiłku, aby oswoić się z ich smakiem i wybrać swoje ulubione. Każdego dnia można dodawać ich więcej oraz uzupełniać potrawę o nowe warzywo. Z czasem ich obecność na talerzu stanie się nieodłączną częścią posiłku.

Aby jeść więcej warzyw, warto:

  • przygotowywać z nich koktajle,
  • przygotowywać je na różne sposoby (piec, gotować na parze itp.),
  • zastąpić nimi przekąski,
  • włączać je do ulubionych potraw w formie farszu (np. do naleśników lub omleta).

Jakie warzywa warto spożywać?

Warto spożywać wszystkie owoce i warzywa. Najlepiej, gdy dania są różnorodne – wówczas wzrasta szansa na dostarczenie organizmowi potrzebnych mikroelementów. Dobrze jest eksperymentować, szukać swoich smaków i ciekawych połączeń.

Należy pamiętać jednak o obserwowaniu swojego organizmu i wykluczeniu tych warzyw, które powodują występowanie jakichkolwiek dolegliwości. Ostrożność powinny zachować osoby z chorobami przewodu pokarmowego (np. chorobą Leśniowskiego-Crohna) i alergiami.

Artykuł partnerski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.