Witamina C – właściwości, zapotrzebowanie i zastosowanie.

Witamina C zwana także kwasem askorbinowym jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jest niezastąpiona przy wspomaganiu odporności oraz zapobieganiu procesów starzenia. Dowiedz się jakie ma właściwości oraz zastosowanie zarówno medyczne jak i kosmetyczne. Podpowiemy także jakie jest dzienne zapotrzebowanie.

Właściwości i działanie witaminy C

Witamina C ma szerokie zastosowanie medycynie oraz kosmetyce i bierze czynny udział w procesach zachodzących w naszym ciele. Organizm człowieka nie jest w stanie samodzielnie wytwarzać ani odkładać kwasu askorbinowego, dlatego ważne jest regularne spożywanie produktów spożywczych oraz suplementów diety. Witamina C pozytywnie wpływa na naszą odporność, ale pod warunkiem że jest spożywana regularnie i przed przeziębieniem. Spożywana dopiero w trakcie infekcji, nawet najlepsza witamina C nie spełnia ochronnej roli. Witamina C wzmacnia naczynia krwionośne, utlenia zły cholesterol, zapobiega zmianom miażdżycowym. Pozytywnie wpływa na regulację ciśnienia krwi oraz zmniejsza występowanie udarów mózgu. Wstrzykiwania dożylnie, wykorzystywana jest także do eliminowania toksyn po chemioterapii.

Niedobór witaminy C objawia się osłabieniem naczynek włoskowatych, kości i chrząstek, brakiem apetytu, ogólnym osłabieniem, bólem stawów i mięśni, oraz długim gojeniem się ran.

Witamina C w kosmetykach

Kwas askorbinowy jest znanym przeciwutleniaczem i doskonale neutralizuje wolne rodniki, które odpowiadają za procesy starzenia organizmu. Chroni skórę także przed szkodliwym promieniowaniem UV oraz oparzeniami słonecznymi. Wspomaga wytwarzanie kolagenu, odpowiedzialnego za wygląd skóry. Wykorzystywana jest przy peelingu i ujędrniania skóry. Skutecznie wspomaga walkę z rozstępami. Witaminę C dodaje się do kosmetyków mających na celu zapobieganie zmarszczkom, zwiotczeniom oraz przebarwieniom.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C

Instytut Żywności i Żywienia zaleca dziennie od 40 do 50 mg kwasu askorbinowego dla dzieci, 75 mg dla kobiet oraz 90 mg dla mężczyzn. Inne źródła zalecają jeszcze większe dawki do 200 mg dziennie dla osób dorosłych. Należy pamiętać by witaminę C spożywać regularnie. Poniżej przedstawiamy produkty, w których jest jej najwięcej.
Zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta przy regularnym wysiłku fizycznym, przy długotrwałym stresie, u kobiet w ciąży. Witaminę C trudno jest przedawkować, ponieważ jest rozpuszczalna w wodzie i nadmiar jest wydalany za pomocą potu oraz moczu. Przekroczenie 1.000mg dziennego spożycia może prowadzić do problemów żołądka oraz jelit.

Gdzie występuje witamina C?

Największą ilość witaminy C znajdziesz w:

  • Dzikiej róży, która zawiera od 250 do 280 mg / 100g.
  • Natce pietruszki, w jej składzie znajduje się od 250 do 270 mg /100g
  • Czarnej porzeczce, która zwiera od 150 do 300 mg / 100g.
  • Papryce, w jej składzie jest od 125 do 200 mg / 100g.
  • Brukselce, która zawiera od 65 do 145 mg /100g.

Bogate źródło witaminy C znajdziesz także w ziołach rokitnik ( 900 mg / 100g), pokrzywa (600 mg / 100 g), lebioda pospolita ( 550 mg /100g), igły świerku i sosny ( 150 – 250 mg / 100g).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *