Witamina K – opinie i właściwości oraz skutki jego nadmiaru i niedoboru

Witamina K jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, która występuje w dwóch postaciach. K1 to filochinon, występujący w zielonych warzywach liściastych, a K2 to menachinon, występujący w niektórych produktach zwierzęcych. Może być również wytwarzana przez bakterie żyjące w organizmie człowieka.

Pomaga w wytwarzaniu białek protrombiny i osteokalcyny, które są niezbędne do krzepnięcia krwi i budowy kości. Występuje w całym organizmie, w tym w wątrobie, mózgu, sercu, trzustce i kościach, i jest szybko rozkładany i wydalany w sposób naturalny. Dzięki tym właściwościom pierwiastek ten rzadko osiąga poziom toksyczny w organizmie, nawet przy wysokim poziomie spożycia, co może się czasami zdarzyć w przypadku innych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Większość ludzi otrzymuje wystarczającą ilość tej substancji z pożywienia. Zalecana dzienna dawka zależy od płci i wieku.

Istnieją leki, które wpływają na wchłanianie witaminy K w organizmie. Należą do nich leki zobojętniające (leki na zgagę), leki przeciwzakrzepowe, antybiotyki, aspiryna, leki na drgawki, wysoki poziom cholesterolu i inne schorzenia. Mogą one zniszczyć bakterie wytwarzające ten pierwiastek w jelitach, co może spowodować obniżenie jego poziomu, zwłaszcza jeśli lek jest przyjmowany dłużej niż kilka tygodni.

Znajduje się w wielu owocach i warzywach, takich jak szpinak, szparagi, brokuły, rośliny strączkowe i truskawki. Można ją również uzyskać poprzez spożywanie wątroby wołowej, kurczaka itp.

Zawartość witaminy K2 w 100 gramach niektórych produktów spożywczych:

  • Natto (tradycyjna japońska potrawa ze sfermentowanej fasoli): 1,062 µg.
  • Kiełbasa wieprzowa: 383 µg.
  • Sery twarde: 76 µg.
  • Kotlety schabowe (z kością): 75 µg.
  • Kurczak (noga/udo): 60 µg.
  • Sery miękkie: 57 µg.
  • Żółtko jaja: 32 mkg.

Właściwości witaminy K

Właściwości witaminy K takie:

  • Przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi. Prawidłowe krzepnięcie krwi jest ważnym czynnikiem wpływającym na zdrowie człowieka. Witamina jest w stanie utrzymać ten wskaźnik w normie.
  • Chroni przed osteoporozą. Jeśli w organizmie brakuje witaminy K, wapń, który nie może brać udziału w tworzeniu kości ze względu na brak osteokalcyny, jest wydalany z organizmu z moczem. Prowadzi to do osteoporozy.
  • W okresie menopauzy u kobiet może aktywować wzrost kości.
  • Chroni naczynia krwionośne przed zwapnieniem. Gdy poziom witaminy K jest odpowiedni, chroni ona przed zwapnieniem naczyń krwionośnych, co z kolei prowadzi do ich nieprawidłowego funkcjonowania. Wspomaga prawidłową syntezę specjalnego białka, które spowalnia odkładanie się wapnia w tkankach miękkich.
  • Chroni przed możliwym rakiem wątroby i rakiem prostaty.

Inne właściwości w tym analiza witaminy k dostępna jest pod adresem https://ptbo.edu.pl/ pod którym opublikowano szczegóły.

Działanie witaminy K

Działanie witaminy K ma na celu zapewnienie przyswajania wapnia przez organizm. Reguluje aktywność specjalnych białek zwanych białkiem macierzy (MGP) i osteokalcyną. Dzięki pierwszemu białku wapń pochodzący z pożywienia i suplementów diety nie odkłada się w naczyniach krwionośnych, lecz jest wykorzystywany do budowy tkanki kostnej. W międzyczasie drugie białko, osteokalcyna, wiąże wapń w kościach i w ten sposób pomaga utrzymać ich gęstość. Jest silniejszym regulatorem metabolizmu wapnia niż witamina K1.

Pomaga utrzymać zdrowie naczyń krwionośnych i serca. Ten efekt jest konsekwencją poprzedniego. Jeśli wapń nie jest odpowiednio wchłaniany, może odkładać się w ścianach naczyń krwionośnych, w blaszkach miażdżycowych. Wyniki wielu badań potwierdzają, że przyjmowanie witaminy K2 zapobiega temu procesowi i zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej serca.

Bierze udział w regulacji krzepnięcia krwi. Bierze udział w modyfikacji wielu białek układu krzepnięcia. Jej niedobór prowadzi do zmniejszenia stężenia protrombiny i wydłużenia czasu krzepnięcia. Pomaga w utrzymaniu zdrowego układu nerwowego i aktywności mózgu. Bierze udział w syntezie sfingolipidów. Są to specjalne lipidy, które tworzą błony komórek nerwowych i błonę włókien nerwowych. Utrzymanie prawidłowego stężenia witaminy K pomaga w spowolnieniu związanych z wiekiem negatywnych zmian w układzie nerwowym i utrzymaniu prawidłowej aktywności mózgu.

Pomaga zwiększyć produkcję insuliny. Okazuje się, że białko osteokalcyna, które jest aktywowane przez witaminę K2, nie służy wyłącznie do budowy kości. Sugeruje się, że może on wpływać na komórki beta trzustki i zwiększać produkcję insuliny. Wykazuje właściwości przeciwzapalne. W szczególności badania wykazały, że witamina K2 pomaga zmniejszyć nasilenie stanu zapalnego w reumatoidalnym zapaleniu stawów.

Ma wpływ na układ odpornościowy. W ostatnich latach pojawia się coraz więcej doniesień na temat
Witamina K ma właściwości przeciwzapalne i immunomodulacyjne, a jej wpływ na system obronny organizmu opisano w wielu różnych mechanizmach.

Ma działanie przeciwutleniające. W szczególności stwierdzono, że witamina K2 przyczynia się do ochrony dojrzewających komórek nerwowych przed uszkodzeniem oksydacyjnym. przeciwwskazania do stosowania witaminy K.

Przeciwwskazania witaminy K

Przeciwwskazania witaminy k proste. Witamina K nie powinna być stosowana, jeśli występują: nadwrażliwość na substancję czynną i na którykolwiek składnik leku, miażdżyca, ostry zawał serca, tyreotoksykoza, hiperwitaminoza K.

Zastosowanie witaminy K

Witamina K jest witaminą wrażliwą na światło i dlatego dość szybko ulega rozpadowi pod wpływem promieniowania ultrafioletowego.

Witamina K jest niszczona przez zasady.

Witamina K zachowuje swoją aktywność po podgrzaniu, dlatego nie ma ścisłych ograniczeń co do temperatury wprowadzania.

Suplementacja musi zawierać tłuszcze i fosfolipidy (lecytynę), aby zapewnić jej najlepszą penetrację.

Zaleca się stosowanie witaminy K w połączeniu z innymi witaminami rozpuszczalnymi w tłuszczach (wit. E), karotenoidami i przeciwutleniaczami roślinnymi (kwas karnozolowy), flawonoidami (dihydrokwercetyna) i witaminą C.

Stosowanie witaminy K

Zalecenia dotyczące dziennej dawki witaminy K powinny być uzależnione od wieku.

Dzieciom w wieku poniżej 3 lat zaleca się dawkę dobową nie większą niż 30 µg. Starsze dzieci (w wieku od 4 do 8 lat) mogą otrzymywać do 55 mcg na dobę. Dzieci w wieku od 9 do 13 lat potrzebują tylko 60 mcg. Młodym mężczyznom w wieku 14 lat i starszym zaleca się przyjmowanie 75 mcg. Taka sama dawka jest zalecana do ukończenia 18 roku życia. Mężczyźni w wieku powyżej 19 lat mogą przyjmować do 120 mcg, a kobiety w tym samym wieku – 90 mcg.

Cena witaminy k

Witamina K w tabletkach 100 µg. Cena już od 50 zł za 100 sztuk.

Gdzie kupić witaminę k

Witaminę K można kupić w każdej aptece.

Niedobór witaminy K

Niedobór witaminy K jest rzadki u dorosłych, ponieważ wiele produktów spożywczych w naszej codziennej diecie zawiera wystarczającą ilość witaminy K1, natomiast witamina K2 jest wytwarzana przez organizm samodzielnie. Jednak pewne schorzenia i niektóre leki zaburzają wchłanianie i wytwarzanie witaminy K, co może prowadzić do jej niedoboru.

W celu określenia poziomu witaminy K w organizmie należy skonsultować się z lekarzem, nie przepisując samodzielnie żadnych suplementów. Głównym objawem niedoboru witaminy K jest krwawienie wewnętrzne lub zewnętrzne. O ile krwawienie zewnętrzne jest łatwe do zauważenia w przypadku skaleczeń i ran, o tyle krwawienie wewnętrzne może objawiać się na różne sposoby:

  • Łatwe powstawanie siniaków, nawet po niewielkich uderzeniach;
  • Małe skrzepy krwi pod paznokciami;
  • Ciemnoczarne stolce z domieszką krwi.

U niemowląt, które są bardziej niż inne narażone na niedobór witaminy K, mogą na niego wskazywać następujące objawy:

  • krwawienie w miejscu usunięcia pępowiny;
  • krwawienie z nosa, przewodu pokarmowego lub innych miejsc;
  • krwawienie z penisa, jeśli dziecko było obrzezane;
  • nagłe krwawienie w mózgu, które stanowi ogromne zagrożenie dla życia.

Przyczyny niedoboru witaminy K

Chociaż niedobór tego pierwiastka jest rzadki, istnieją osoby, które są nim zagrożone z wielu powodów:

  • Przyjmowanie leków przeciwzakrzepowych, takich jak warfaryna, które rozrzedzają krew;
  • przyjmowanie antybiotyków;
  • cierpią na zespół złego wchłaniania – przewlekłe zaburzenie trawienia, które uniemożliwia wchłanianie i transport składników odżywczych w jelicie cienkim;
  • stosować dietę, która nie zawiera pokarmów bogatych w witaminę K.

Nadmiar witaminy K

Ponieważ jest dostarczana z pożywieniem, wytwarzana przez bakterie i wydalana w sposób naturalny, przedawkowanie witaminy K zdarza się rzadko. Jeśli jednak zaczniesz przyjmować syntetyczne analogi bez uprzedniej konsultacji z lekarzem, istnieje ryzyko wystąpienia nieprzyjemnych konsekwencji: witamina gromadzi się w organizmie i może być toksyczna.

Nadmierna ekspozycja może prowadzić do zwiększenia lepkości krwi. Zwiększa to znacznie ryzyko powstawania zakrzepów krwi, miażdżycy, zakrzepowo-zarostowego zapalenia żył, a u dzieci może wystąpić niedokrwistość hemolityczna.

Podsumowanie

Witamina K jest przede wszystkim odpowiedzialna za krzepnięcie krwi oraz za wchłanianie wapnia. Bez niego wapń nie działa, tzn. nie dociera tam, gdzie powinien. Bez niej trudno jest powstrzymać krzepnięcie krwi. Dlatego przy jego niedoborze często występują krwawienia z nosa, obfite krwawienia miesiączkowe oraz wydzielina z hemoroidów lub wrzodów. Nawet przed zabiegiem chirurgicznym zaleca się przyjmowanie witaminy K. Jest również ważna dla funkcjonowania nerek. Obficie występuje w szpinaku, dużo w białej kapuście i kalafiorze, marchwi i porzeczkach. W przypadku przedawkowania syntetycznego może wystąpić wstrząs alergiczny.

Artykuł partnerski.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.