Jak pić sok z buraka, ile dziennie?

Buraki używam przede wszystkim jako składnik do obiadów. Robię z nich zupę buraczkową lub surówkę do obiadu. Termiczna obróbka buraka niekorzystnie wpływa na zawartość witamin, dlatego często przygotowuję sok z buraka. Odkąd piję sok z buraka przestałam chorować i łapać infekcje w sezonie grypowym. Poznaj mój sprawdzony przepis i dowiedz się jak często pije niskokaloryczny sok z surowego buraka.

Co zawiera sok z buraka?

Ugotowany burak podczas przygotowaniu obiadu traci większość swoich wartościowych składników. Aby zachować jego cenne składniki piję sok z buraka. Jeśli jego smak mi nie odpowiada, dodaję sok z marchwi lub jabłka. Najcenniejsze składniki soku z buraka:

Potas

W 100 g buraka znajduje się 310 mg potasu. Zawarty w soku buraka potas, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mięśni w naszym organizmie. Niedobór potasu objawia się na przykład bolesnym skurczem mięśni. Najważniejszym naszym mięśniem jest serce. Potas reguluje jego pracę i ciśnienie tętnicze.

Sód

W 100 g buraka znajduje się 77 mg sodu.

Fosfor

W 100 g buraka znajduje się 40 mg fosforu.

Wapń

W 100 g buraka znajduje się 16 mg wapnia.

Przeciwutleniacze

Sok z buraka zawiera dużą ilość witamin przeciwutleniających C oraz E. Chronią one ciało przed stresem oksydacyjnym, zwalczając wolne rodniki. Wpływają na naszą odporność, spowalniają starzenie organizmu i zapobiegają: chorobom serca, miażdżycy, udarom i nowotworom..

Błonnik

W 100 g buraka znajduje się 2,5 g błonnika. Błonnik odpowiada za prawidłowe działanie naszego układu trawiennego i pracę serca. Chroni przed bardzo powszechnym nowotworem jelita grubego, zaparciami, kamienicą żółciową, chorobami serca, udarem oraz cukrzycą. Główną przyczyną otyłości jest niedobór błonnika.

Żelazo

W 100 g buraka znajduje się tylko 0,8 mg żelaza. Burak poprawia przyswajanie żelaza z pożywanie. Żelazo jest najważniejszym składnikiem soku z buraka i podstawowym elementem prawidłowej diety. Odpowiada za dotlenianie tkanek i narządów w organizmie. Dzięki żelazu zawartemu w burakach zachowujemy odporność Regularne spożywanie buraków podwyższa naszą odporność na wszelkiego rodzaju przeziębienia i wirusowe infekcje. Kolejną ważną rolą żelaza jest odtruwanie organizmu z toksyn i pozostałości po przemianie materii.

Mangan

Mangan ułatwia wchłanianie witamin i minerałów. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, krwionośnego i kostnego. Niedobór manganu jest przyczyną braku odporności i osłabienia organizmu. Pierwiastek odpowiada za sprawne funkcjonowanie mózgu, hormonów tarczycy. Dla osób z popularną w ostatnich latach chorobą hashimoto, zaleca się regularne spożywanie buraków w codziennej diecie. Regularne badanie poziomu manganu w organizmie pozwoli w porę reagować na funkcjonowanie wszystkich organów.

Kobalt

Pomimo tego, że kobalt występuje w naszym ciele w małej ilości, odgrywa bardzo ważna rolę. Odpowiada za regenerowanie naszego ciała. Pełni szczególnie ważną rolę u osób intensywnie pracujących i sportowców. Nawet jeśli z pozoru wykonujesz lekką, biurową pracę to wzrok i tak się męczy i potrzebuje sprawnej regeneracji. Długotrwałe obciążenie oczu, powoduje do stopniową utratę wzroku. Dlatego tak ważne jest by każdy z nas uzupełniał poziom kobaltu, którego zawartość w soku z buraków jest duża.
Kobalt odpowiada także za nasz nastrój i psychikę. Od poziomu kobaltu zależy nasza odporność, apetyt i funkcjonowanie wszystkich narządów ciała. Przykładowo regeneracja żył zapobiega powstawaniu żylaków.

Kwas foliowy

W 100 g buraka znajduje się 100 µg kwasu foliowego. Kwas foliowy zwany witaminą B9 lub B11, potrzebny jest każdemu z nas do prawidłowego funkcjonowania ciała. Sięgają po niego przede wszystkim kobiety przed i po zajściu w ciążę. Zaleca się przyjmowanie kwasu foliowego na 3 miesiące przed zajściem w ciążę – zapobiega wadzie cewy nerwowej u płodu. Jest odpowiedzialny za tworzenie się ludzkiego DNA oraz funkcjonowanie i wzrost komórek w ciele człowieka. Pomimo odpowiedniej diety, wielu z nas ma deficyty kwasu foliowego w organizmie. Podobnie jak żelazo chroni nas przed anemią. Niedobór kwasu foliowego wpływa na choroby układu krążenia i prowadzi do osteoporozy.

Na co pomaga sok z buraka?

Sok z buraka pity regularnie, zauważalnie wpływa na nasze ciało i samopoczucie. Pomaga przede wszystkim na:

  • Popodnosi odporność przed chorobami i infekcjami.
  • Doskonale łagodzi stres i reguluje układ nerwowy. Zalecany uczniom, studentom podczas egzaminów i osobom intensywnie pracującym.
  • Poprawia jakość snu
  • Doskonale hamuje łaknienie i zalecany jest dla osób stosujących dietę
  • Sok z buraka skutecznie łagodzi pierwsze objawy infekcji. Posiada właściwości wykrztuśne i jest polecany podczas kaszlu.
  • Usuwa toksyny z organizmu i poprawia wyniki krwi.

Sok z buraka przepis

Buraki obieram ze skóry. Odcinam część zieloną i ogonek korzenia. Następnie kroję na mniejsze kawałki i wrzucam do sokowirówki. Uzyskuję czysty sok z buraka. Czasami dla urozmaicenia miksuję z pomocą blendera. Otrzymuję wówczas sok wraz z miąższem, czyli większą ilość cennych składników. Uzyskany sok z buraka / miąższ odstawiam na dwie godziny. Świeży sok z buraka należy odstawić na minimum 1 godzinę pod przykryciem, gdyż zawiera związki obciążające żołądek.

Jeśli nie odpowiada Ci smak soku z buraka, możesz oczywiście dodać marchewki, jabłka lub innego ulubionego owocu czy warzywa. Sok z buraka z dodatkiem jabłka lub banana smakuje mi najlepiej.

Zobacz mój sprawdzony przepis na sok z buraka, jabłka, marchwi i imbiru

Sok z buraków jabłka marchewki imbiru

Ile kalorii ma sok z buraka? Wartość odżywcza i indeks glikemiczny buraków?

Sok z buraka to jedyne 47 kcal zawartych w 100 ml. W 100 g warzywa znajduje się 40 kalorii. Mając to na uwadze, polecany jest osobo będącym na diecie. Doskonale hamuje poczucie głodu.

Indeks glikemiczny IG jest tempem przyswajania węglowodanów i zamianie ich na glukozę we krwi. Wskaźnik IG uzmysławia nam poziom pracy wykonanej przez trzustkę. Duże IG to gwałtowny sok poziomu glukozy i szok dla trzustki, która jest zmuszona do nierównej pracy. Prowadzi to w ostateczności do cukrzycy.
Burak ma niski indeks glikemiczny IG = 30. Jest zalecany w przypadku każdej odmiany chorób cukrzycy (typu pierwszego, typu drugiego oraz ciążowej) z powodu właściwości alkalizujących (odkwaszających). Gwałtowny skok glukozy występują jedynie po spożyciu ugotowanych buraków. Termiczna obróbka buraków zwiększa poziom indeksu glikemicznego.

Burak w 100 g zawiera:

  • 10 g węglowodanów,
  • 2,5 g błonnika,
  • 1,6 g białka,
  • 0,2 g tłuszczu

Jak oraz ile pić dziennie soku z buraka?

Napiszę także jak pić sok z buraka, aby służył zdrowiu. Sok z buraka ma silne działanie oraz smak, dlatego aby przyzwyczaić organizm piejmy go na początku w mniejszych ilościach. Przedstawiam dwa sposoby na oswojenie organizmu z działaniem soku oraz podniebienia ze specyficznym smakiem.

  • Rozcieńcz sok z buraka z innym sokiem. Najsmaczniejszą wersją jest rozcieńczanie soku z buraka z innymi sokami warzywno owocowymi. Ta formę preferują i polecam ze względu na smak i dodatkowe walory zdrowotne dodanych warzy i owoców. Sprawdzona przeze mnie wartość to 20% soku z buraka i 80% soku z innych warzyw (np marchewka) lub owoców (np jabłko, banana). Obserwuj jak organizm reaguje i stopniowo zwiększaj zawartość soku z buraka. Większość z nas nie ma zdrowotnych przeciwwskazań, o nich na samym dole artykułu. chodzi głównie o doznania smakowe.
  • Rozcieńcz sok z buraka z wodą. Zacznij od mniejszej ilości soku rozcieńczonego z wodą i stopniowo zwiększałam. W pierwszym dniu pij np 1/5 soku z buraka uzupełniając resztę szklanki wodą. Każdego dnia zwiększaj ilość soku z buraka, tak aby docelowo pić czysty sok z buraka. Obserwuj reakcję swojego organizmu.

Wpływ soku z buraka na nasze zdrowie

Picie soku z buraka zmienia pracę jelit oraz kolor moczu i kału na kolor różowawy lub czerwonawy z powodu dużej zawartości barwników. Obie zmiany są jak najbardziej prawidłowe i nie świadczą o złej pracy nerek czy wątroby. Pijąc i zwiększając ilość soku z buraka obserwuj reakcję swojego organizmu. Przy zbyt dużej ilości mogą wystąpić nudności oraz wymioty.

Szklanka soku z buraka o pojemności 200 ml dziennie podnosi naszą odporność. Osobom będącym na diecie odchudzającej zaleca się dzienne spożywanie 3 szklanek po 200 ml po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem . Taka niskokaloryczna ilość soku z buraka skutecznie tłumi głód. Osoby z chorobami nowotworowymi i wyniszczonym organizmem po konsultacji z lekarzem powinny spożywać minimum 3 takie szklanki soku dziennie, które skutecznie usuną toksyny z organizmu zanieczyszczonego lekami i poprawią wyniki z krwi. Przed kuracją większą niż 200 ml soku dziennie wskazana jest konsultacja z lekarzem (nefrologiem i hepatologiem). Ponad 200 ml dziennie może być przyczyną zawrotów głowy, nudności, gorączki lub kołatanie serca. Kuracja sokiem z buraka powinna trwać maksymalnie do 3 miesięcy z 2-tygodniowymi przerwami.

Przeciwwskazania do picia soku z czerwonych buraków

Sok z buraka jest bardzo zdrowy i ma bardzo mało przeciwwskazań. Nie dla każdego jest jednak odpowiedni. Ze względu na zawartość szczawników nie wskazany jest osobom z:

  • chorobami kamienicy nerkowej
  • kłobuszkowym zapaleniem nerek
  • reumatyzmem
  • przewlekłe biegunki, wzdęcia i zgagę

Osoby z powyższymi dolegliwościami powinny skonsultować spożywanie soku z buraka z lekarzem rodzinnym. Sok z buraka może źle wpływać na osoby z niskim ciśnieniem. Na 7 dni przed ewentualnym badaniem krwi lub moczu lepiej odstawi picie soku, aby nie zniekształcać badań laboratoryjnych. Buraki z marketów i nieznanych źródeł mogą zawierać dużą ilość szkodliwych azotanów i spożywane w dużych ilościach mogą spowodować zatrucie.

Polecam także zdrowy i pyszny sok z owoców czarnego bzu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *